Morgen alweer 4 weken! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marjolein Verheijen - WaarBenJij.nu Morgen alweer 4 weken! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marjolein Verheijen - WaarBenJij.nu

Morgen alweer 4 weken!

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

27 November 2015 | Ghana, Accra

Morgen zit ik hier alweer precies 4 weken. Wat gaat het toch snel! Ik zal jullie weer even bij praten.

Lekker een weekendje weggeweest naar Kokrobite. Een plaatsje zo’n ongeveer 3/4 uur hier vandaan met de trotro. We kregen er weer een vriend bij. Adam een jongen uit Engeland die 1,5 jaar geleden voor 6 weken op stage was in Ghana maar hij moest eerst gehaald worden op het vliegveld door Ashley en Desmond. Marlieke en ik bleven in Kokrobite en zochten de bar op. Er werd gezellige reggae muziek gedraaid en een dans showtje gegeven. We hadden al snel ‘vrienden’ om ons heen. Dan praat je maar een beetje over onzin en soms net doen of je dom bent dat maken de gesprekken een stuk leuker. Weer eens gezellig met Marlieke in een bed geslapen haha. Je kon daar ook echt lekker eten!(pizza) Ook nog wat souvenirs gekocht en in de zee gezwommen.
’s Avonds was er een reggae party. Nou echt iedereen wilt met je dansen! Je wordt helemaal heen er weer gedraaid. Ze pakken gewoon je hand en dan moet je maar dansen. Toen het fototoestel te voorschijn kwam was het helemaal gekkenhuis. Iedereen wilt op de foto met elkaar en met ons. Soms een gekke bek er tussen door maar dat vonden ze maar een beetje raar.

Deze week zijn we begonnen op de Maternity ward (kraamafdeling). Het is een rustige afdeling met moeders die bevallen zijn of zwangere vrouwen met malaria tijdens de zwangerschap bijvoorbeeld. Het is vooral wachten maar als er een bevalling komt is het ineens drukte. We hebben leuke collega’s maar helaas zijn we hier maar 2 weken. Soms is het ’s ochtends dat er gedanst en gezongen word. Om de baby’s te verwelkomen geloof ik. Ik heb al 3 bevallingen gezien en een keizersnede. Het zijn tot nu toe alleen maar meisjes. Één keer spoot het vruchtwater er in eens uit. Natuurlijk zaten we net aan de verkeerde kant. Ook was er een baby al na 20 weken kwam, ze was nog zo klein maar lichaamsdelen waren al goed te zien, zelfs al wat haar. Helaas konden ze er niets tegen doen, dus is het kindje overleden. De vader kwam het nog bekijken en toen werd de baby mee naar huis genomen. Ik zal alle details over het in knippen, uitschuren, hechten en snijden besparen haha.
De moeders mogen tijdens de bevalling niet huilen. En ook is er niemand van een familie bij om te steunen dat is hier blijkbaar gewoon normaal. Een moeder bracht haar dochter om te bevallen maar ze kon niet blijven want ze moest gaan werken op de markt. Omdat wij wel bij haar bevalling waren hebben we wat kleertjes aan haar gegeven.

’s Avonds vaak ergens wat gaan drinken, of even naar het strand geweest.

Met onze Golokuati girls zijn we uit stage een keer lekker gaan zwemmen en gaan luchen! Het zijn hun laatste dagen hier en dan zijn we weer met z’n tweeën. Maar niet voorlang, over 2 weken komen de ouders van Marlieke alweer. Verder heb ik een jurkje laten maken, deze haal ik vanavond weer op. Ze had mijn benen iets te smal ingeschat.
Zo weer lekker uit eten. Dus er wordt heel de week al niet gekookt. Kan onze inspiratie ook niet op raken ;)

DoeiDoei!
Er zijn weer foto's te vinden op facebook!

• 27 November 2015 - 19:10

Demi :

Zo leuk om te lezen! Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben, benieuwd naar het jurkje! En geniet er van als de ouders van Marlieke er zijn! Zet hem op meiden!

Liefs, Demi

• 27 November 2015 - 20:07

Anita Van Der Velde:

Hoi Marjolein,

Jullie hebben al veel gezien en meegemaakt in de afgelopen 4 weken.
    Zeker ook in de afgelopen week:een bevalling, miskraam en een keizersnede. Heftig hoor!
    Maar er is volgens mij ook genoeg ontspanning als ik jou verslag zo lees.

Ik zou die foto's van jullie "Raggae party" weleens willen zien

• 27 November 2015 - 21:13

Karin Herijgers:

En wij maar denken dat jullie je zouden vervelen en de tijd vliegt om zo te horen en mooi om te horen dat de bevallingrituelen overal anders zijn heb je geen beschuit met muisjes meegenomen he de groetjes van hier en ga zo door

• 27 November 2015 - 21:26

Jan En Anja Verheijen:

Mooi meiden wat jullie daar allemaal doen en vooral ook genieten van het mooie weer en alles er om heen. ( verdiend )

• 27 November 2015 - 22:11

Angele Van Dun:

Hoi meiden ,

Een leuk verslag weer,ook al veel gezien en meegemaakt.wel heftig allemaal
    Jullie vergeten toch niet er ook van te genieten,zoveel mooie foto's ook.
    De tijd vliegt wel daar

Groetjes en tot je volgende verslag

• 28 November 2015 - 09:39

Carina Goossens:

Hallo Marjolein
    leuk om weer iets van je te horen.
    En fijn dat je in je vrije tijd ook nog leuke dingen mag doen.
    En dat je nog iets anders van het land mag zien.
    De foto's waren erg mooi!
    Werk en geniet ze nog.
    Groetjes